Vlees blijft een vaste waarde op het bord van de Belg

Vlees blijft een vaste waarde op het bord van de Belg

Nieuws Vlees blijft een vaste waarde op het bord van de Belg
Gepubliceerd op 12 juli 2022

“Wat zullen we eten vanavond?” is tegelijk een even moeilijke als makkelijke vraag. Aan opties geen tekort, hetgeen het maken van een keuze niet makkellijker maakt. Keuzestress noemen ze dat! Van één ding ben je echter wel zeker: met een lekker stukje vlees op het menu ga je niet snel mis, want meer dan 9 op 10 Belgen eet vlees. Dit blijkt uit een bevraging van het onafhankelijke onderzoeksbureau iVox in februari 2022.

Het consumeren van vlees zit diep verwoven in onze cultuur. Met 96% kan je concluderen dat de absolute meerderheid van de Belgen vlees eet. De hoofdreden waarom de Belg voor vlees kiest is smaak: we vinden vlees gewoon lekker (69%). Naast de smaak verliezen we de voedzaamheid zeker niet uit het oog: de Belg ziet vlees als een essentiële bron van nutriënten. Hij weet dat vlees belangrijk is voor de toevoer van essentiële voedingsstoffen (kwaliteitseiwitten, vitaminen en mineralen) waardoor het past in een gezond voedingspatroon (65%). Dat maakt van vlees ook veruit de belangrijkste eiwitbron in België.

Belgen zijn echte gewoontedieren. Dat is niet anders wanneer het op onze voeding aankomt. Bij de keuze voor vlees prijkt het vasthouden aan de eetgewoonten op het onderste schavotje van de top drie. 68% geeft aan dat vlees sterk ingebakken zit in zijn voedingsgewoontes. Het is daardoor een vanzelfsprekende keuze.

Belg zoekt vaker de variatie op - driekwart van de Belgen (75%) varieert in eiwitbronnen

Er is wel een trend merkbaar waarbij de Belg steeds vaker variatie opzoekt. De grootste verandering wat het eten van vlees betreft zit hem voornamelijk in het aantal consumptiemomenten. De Belg lijkt een andere mentaliteit te adopteren en vermindert het aantal maaltijden dat er vlees gegeten wordt. Het aantal maaltijden waarbij een andere eiwitbron wordt gekozen neemt zo logischerwijze toe, waardoor de Belg meer varieert en het vleesverbruik op jaarlijkse basis zo’n 1% à 2% vermindert.

Waarom deze keuze voor variatie in onze eetgewoonten? De voornaamste drijfveer is het doorbreken van de vaste routine. De Belg kijkt zeker niet negatief naar vlees. Dit geven 9 op de 10 Belgen (90%) zelf aan. Slechts 9% vindt dat vlees niet past binnen een gezond voedingspatroon. We kiezen ervoor onze menu’s te laten variëren omdat het lekker, gezond en duurzaam is.

Het merendeel van de Belgen kiest ervoor om hun eiwitten uit verschillende bronnen te halen. Zo wisselen ze tussen vlees, vis of vegetarisch. Omgekeerd, waar in 2014 nog 24% zei bijna dagelijks vlees te eten, is dat percentage in 2022 verlaagd naar 17%, oftewel minder dan 1 op 5 Belgen. Aan de andere kant zien we dat slechts 8% niet wekelijks vlees eet. 4% eet het nooit en dit percentage blijft al een aantal jaren stabiel. De 2 uitersten buiten beschouwing gelaten, betekent dit dus dat 75% van de Belgen regelmatig vlees eet en dit wel afwisselt met vis en vegetarisch en er dus een gevarieerd eetpatroon op nahoudt.

Trotse Belgen

Lokaal is voor veel Belgen een love brand. Bijna 3 op 5 Belgen (58%) geeft aan dat het land van herkomst een invloed heeft op hun aankoopkeuze van vers vlees. Een absolute meerderheid (95%) van hen geeft aan dat ze dan een voorkeur hebben voor inlands vlees. Die voorkeur voor inlands vlees komt er vooral omwille van de steun voor de inlandse economie, het vertrouwen in de controles in België (veiliger) en de inspanningen die de Belgische vleessector doet op het vlak van milieu en dierenwelzijn. Die perceptie van milieuvriendelijker komt er voorlopig vooral door het kortere transport dat nodig is. De verdere kennis over de milieu-impact van inlands vlees is eerder beperkt. Zo weet slechts 18% dat de CO2-uitstoot van het Belgisch Witblauw rund lager is dan die van bv. Ierse runderen.

De thuisverbruikscijfers van vlees in een notendop

Tussen 2014 en 2018 daalde het thuisverbruik van vlees inclusief gevogelte jaarlijks met 3%, in 2018 met 2% en in 2019 met 1%. Daar stond wel een toenemend verbruik buitenshuis tegenover en een toegenomen belangstelling voor kant- en-klare maaltijden, die niet meegerekend zijn in het thuisverbruik van vlees. Als gevolg van de coronacrisis die losbarstte in maart 2020 en de bijhorende beperkende maatregelen (o.a. sluiting horeca, verplicht thuiswerk) steeg het verbruik thuis en verminderde het buitenhuisverbruik in 2020 en 2021. In 2021 noteerde GfK België een thuisverbruik van 28,4 kg per capita voor vlees inclusief gevogelte, dat is 9% meer dan in 2019 vóór de coronacrisis.

In volume blijft verse kip de belangrijkste categorie met 8,0 kg per capita, gevolgd door verse vleesmengelingen (o.a. gemengd gehakt, gemengde brochette, …) (6,3 kg), vers varkensvlees (5,4 kg), vers rundvlees (4,6 kg), ander vers vlees (kalfsvlees, kalkoen, lamsvlees, paardenvlees, konijn, wild,…) (2,7 kg) en diepvriesvlees en -gevogelte (1,5 kg).

Over het onderzoek: Onderzoek van GfK Belgium en iVox in opdracht van VLAM.