Voedingsstoffen en wat ze doen

Gezondheid Voedingsstoffen in vlees Voedingsstoffen en wat ze doen
header3

Vlees bevat veel essentiële voedingsstoffen, waaronder hoogwaardige eiwitten en een hele reeks vitaminen en mineralen in een goed opneembare vorm. Deze voedingsstoffen dragen bij aan de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen en het onderhoud van de spiermassa, het zenuwstelsel en het immuunsysteem van zowel kinderen als volwassenen. Vlees zonder meer schrappen kan dus leiden tot voedingstekorten. Regelmatig een portie vlees eten kan daarentegen bijdragen tot een adequate inname van hoogwaardige eiwitten en andere belangrijke voedingsstoffen.

Vlees is rijk aan hoogwaardige eiwitten. 100 gram mager vlees bevat ongeveer 20 tot 25 gram eiwitten. Deze zijn makkelijk verteerbaar en bevatten alle essentiële aminozuren in een goede verhouding. Het zijn dus uitstekende eiwitten voor de opbouw en het continue onderhoud van de spieren en andere lichaamseiwitten. Vegetariërs en veganisten kunnen daarom het best verschillende plantaardige eiwitbronnen combineren, wat niet altijd vanzelfsprekend is.

Vitamine B12 is van nature voornamelijk te vinden in vlees en dierlijke producten op basis van zuivel, eieren en vis. Deze vitamine speelt een belangrijke rol in de vorming van rode bloedcellen en de normale werking van ons zenuwstelsel en immuunsysteem. Een stukje mager rundvlees van 100 gram levert bijvoorbeeld 78% van onze dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine B12. Wie vlees en andere dierlijke producten uit zijn voeding weert, moet dus supplementen nemen om gezondheidsproblemen door een tekort aan vitamine B12 te vermijden.

Vlees bevat ook mineralen als ijzer en zink. IJzer, in de vorm van heem (Fe2+), draagt bij tot het zuurstoftransport en de stofwisseling in het lichaam. Een tekort aan heemijzer leidt snel tot vermoeidheid. Heemijzer uit vlees wordt voor ongeveer 25% opgenomen, terwijl dit bij plantaardige producten maar om 5 tot 15% gaat.

Met andere woorden, ijzer wordt beter opgenomen uit dierlijke dan uit plantaardige voedingsmiddelen.

Een kleine hoeveelheid vlees (50 gram) toevoegen aan groenten of granen zorgt er bovendien voor dat ons lichaam ook niet-heemijzer beter opneemt. 100 gram mager rundvlees kan ook zorgen voor 15% van de hoeveelheid ijzer en 41% van de hoeveelheid zink die we dagelijks nodig hebben.