Mensen met een te hoge bloeddruk, levercirrose, een verhoogd risico op hartfalen of andere aandoeningen moeten op doktersadvies vaak een zoutloos of zoutarm dieet volgen. Steeds meer consumenten zijn zich bovendien bewust van het hoge zoutgehalte in bepaalde voedingsmiddelen en gaan op zoek naar zoutarme of zoutloze alternatieven.

De Belgische vleessector wil consumenten die zoutarm of zoutloos willen of moeten eten keuzemogelijkheden bieden. Vleesproducenten experimenteren daarom al jaren volop met zoutloze of zoutarme varianten van hun traditionele recepten. Denk bijvoorbeeld aan ham, salami of spek met minder of geen zout. Onbewerkt vlees biedt consumenten die zoutarme diëten volgen een gezonde bron van proteïnen.

Het is belangrijk een kanttekening te maken bij de huidige eiwitvervangers, die de nutritionele waarde van vlees bovendien niet kunnen vervangen: omdat ze sterk bewerkt zijn, bevatten ze vaak veel calorieën, additieven en zout. Voor dezelfde hoeveelheid proteïnen bevatten heel wat eiwitvervangers meer zout dan onbewerkte, natuurlijke vleesproducten.

Wie eraan denkt om minder zout te gaan eten, kan het best een arts of diëtist raadplegen. Aangezien zout ook een belangrijke bouwsteen is voor ons lichaam, kan te weinig zout eten even nefaste gevolgen hebben als te veel zout eten.

Meer over gezondheid